Ervaren en leren
Auteur: Ruikes, Th
Categorie: Pedagogiek

Prijs: € 9.00
De methodiek `Ervaringsleren' heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een structurele hulpvorm binnen vele instellingen voor jeugdhulpverlening en jeugdwerk. Het kan gezien worden als een reactie op andere veelal verbaal ingestelde werkwijzen. De methodiek compenseert niet de tekorten van jongeren, maar let op de positieve mogelijkheden van de jongeren, werkt aan de verbetering van het zelfbeeld, de autonomie en de sociale competentie van de jongere. Ervaringsleren biedt daarmee een nieuw perspectief aan de jongeren.

De methodiek `Ervaringsleren' is uitermate geschikt voor jongeren die op meerdere leefgebieden problemen ondervinden en al meerdere malen zijn vastgelopen in de hulpverlening. Zij worden aangesproken op hun positieve mogelijkheden en worden geactiveerd om iets te ondernemen. Ervaringsleren kan gezien worden als een zeer intensieve methode, waarin activiteiten ondernemen, het maken van keuzes en het concretiseren van toekomstplannen centraal staan.

`Ervaren en leren' is een praktijkboek voor jeugdhulpverleners en jeugdwerkers die een extra dimensie willen toevoegen aan hun werk met jongeren. Het is een op de methodiek gericht boek, waarin de nadruk ligt op de beschrijving van het handelen van de begeleiders.
De uitgave bestaat uit vier delen. Het eerste deel bevat de praktijktheorie over ervaringsleren. Het tweede deel bevat een beschrijving van de methodiek, waarin de lezer handvatten krijgt om zelf met deze werkwijze te oefenen. Het derde deel bevat een uitgewerkte praktijkbeschrijving en in het vierde deel is een checklist opgenomen voor de werkers. Tevens bevat de uitgave praktische aanbevelingen voor de implementatie van deze methodiek in instellingen voor jeugdhulpverlening en jeugdwerk.

Andere boeken binnen Pedagogiek